SEO og Usability – Helt Likt men Vidt Forskjellig
Av: Sverre Bech-Sjøthun, March 8, 2007
Are Halland fra NetLife hadde nylig en kommentar i posten om landingssider hvor han belyste enkelte av de helt essensielle punktene i mine arbeidsmetoder. Ja, søkemotoroptimalisering og brukervennlighet er det samme, men det er også helt forskjellig.
Dette er faktisk en post som jeg begynte på for cirka to uker siden, og da er det gjerne på tide å fullføre den. Som Are sa:
Kva godt er det at informasjonsarkitektar lagar feiande flotte navigasjonsstrukturar, så lenge folk ikkje finn fram frå søkemotor? Og resultatet blir heller ikkje bra når ein SEO-aktør kjem inn frå sidelinja og baker inn drøssevis med long tail-landingssider som er fullstendig frikopla frå øvrig struktur. Resultatet er då, som du påpeiker, at brukaren må klikke opptil 5 gongar for å kome til nattbordet sitt.
Søkemotorene prøver etter beste evne å emulere normale brukermønstre, og med bakgrunn i dette har mine strukturanalyser følgende mål:
- Gjøre gjeldende platform søkemotorvennlig slik at innholdet faktisk lar seg indeksere
- Avdekke søkemønstre og intensjonen bak et søk – dette er etter min mening vel sÃ¥ viktig som rene stikkordanalyser
- Tilrettelegge intern linking slik at det bringer verdi både til den besøkende og søkemotorene
- Definere KPI og, som Are sier i “sin” kjernemodell, definere kjernesider.
- Avdekke potensial for vider innholdsutvikling
- Undersøke konkurrenter og deres markedsføringsstrategier
- Finne ut hva jeg kan gjøre for Ã¥ “ta rotta” pÃ¥ disse med tanke pÃ¥:
- Nye funksjonalitet for å fremme salg og/eller brukervennlighet
- Er blogging aktuelt?
- Hvilke grep kan jeg gjør med tanke på link baiting?
- Er viral markedsføring aktuelt?
…pluss mye, mye mer.
Urealistisk mye trafikk fra Google?
Men før jeg fortsetter mÃ¥ jeg si at jeg er meget forbløffet over en av uttalelsene hans – at Google skal stÃ¥ for 50% av trafikken til et nettsted.
Jeg har i min 7 år lange karriere kun opplevd ett tilfelle hvor jeg har oppnådd så mye trafikk prosentvis, og årsaken til dette var at kunden hadde få eller ingen andre kanaler i sin mediemiks.
Min erfaring er, forutsatt at et nettsted faktisk er indeksert, vil et uoptimalisert nettsted typisk ha 8-12% trafikk fra søkemotorer, og etter en optimalisering vil man kunne havne på 20-35%.
Men det sier seg selv at om man har en agressiv markedsføring i andre medier slik som TV, Print, banner, affilliate program og så videre skal det svært mye til å oppnå slike mengder ren søkemotortrafikk.
Rent konkret, og for Ã¥ sette ting i litt perspektiv, arbeidet jeg for et av verdens største gamblingnettsted, og vi hadde ca 25% av trafikken fra søk – og da skal det poengteres at nettstedet ogsÃ¥ rangerer helt i toppen pÃ¥ søk bortimot uansett hva du søker pÃ¥.
Kjernemodellen – ingen nyhet, men sunn fornuft
Kjernemodellen er for min del ikke noen nyhet, og er prinsipper jeg personlig har fulgt siden 2003 – og den virker. Men slik som jeg oppfatter det er det et kryssningspunkt mellom søkemotoroptimalisering og brukervennlighet.
Mens min hovedoppgave gÃ¥r pÃ¥ det Ã¥ trekke folk inn pÃ¥ et nettsted via forskjellige kilder – det være seg søk, blogger, presseomtale, PPC med mer, og fÃ¥ dem til Ã¥ bli, vil en ekspertevaluering eller en brukertest være mye mer fokusert pÃ¥ hva som faktisk skjer inne pÃ¥ nettstedet.
Jeg vil pÃ¥stÃ¥ at jeg har rimelig bra peil pÃ¥ hva som fungerer med tanke pÃ¥ brukervennlighet, men det sier seg selv at jeg sikkert ikke hadde hatt kjangs opp mot gutta i NetLife Research eller Tarantell eller hva det skulle være – det er tross alt dette de har spesialisert seg innen.
Kryssningspunktet mellom SEO og Usability ligger der hvor den besøkende entrer et nettsted. En ekspertevaluering for brukervennlighet vil helt sikkert i stor grad ta seg av mye av det rent tekniske innen SEO, samtidig som en strukturanalyse helt definitivt tar seg av mye av det en ekspertevaluering omhandler.
Trenger jeg tyngre kompetanse innen dette hyrer jeg inn en usability spesialist og fÃ¥r satt i gang en brukertest av det aktuelle nettstedet – der har jeg ingen kompetanse Ã¥ fare med, sÃ¥ da er det best Ã¥ overlate dette til folk som kan det.
For å oppsummere vil jeg si at begge deler er særdeles viktige områder for å få et best mulig resultat, og den ultimate kombinasjone får du selvsagt om du kombinerer begge feltene i en arbeidsgruppe i et felles prosjekt.
Desverre er det fÃ¥ bedrifter i Norge som tar seg rÃ¥d til dette, fordi det er “for dyrt”. De samme bedriftene har i mange tilfeller ingen motforestillinger mot Ã¥ svi av 300 000NOK pÃ¥ en helsidens annonse i farger pÃ¥ en lørdags formiddag i VG.
ForstÃ¥ det den som kan…
5 kommentarer
Av Hein Tore Tønnesen , March 9, 2007
Av Are Halland , March 9, 2007
Av Admin , March 9, 2007
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)