Salgspitch, Opplæring Eller Posisjonering?
Av: Sverre Bech-Sjøthun, March 9, 2010
I en verden full av tilbud er det vanskelig Ã¥ fÃ¥ den oppmerksomhet du ønsker – og enda vanskeligere er det ofte Ã¥ slÃ¥ konkurransen om kundene. Og samtidig tjene penger pÃ¥ det…
Utgangspunktet for denne posten er KÃ¥re’s ypperlige tankeeksperiment om salgspitch vs opplæring – men jeg mener han glemmer en elementær og vital del i en hver markedsstrategi:
Posisjonering og differensiering
VÃ¥r hjerne bestÃ¥r av tre separate deler; den opprinnelige sensoriske hjernen, den emosjonelle hjerne, og en rasjonell hjerne – et svært sent steg i evolusjonen hvor vÃ¥re verbale evner stammer fra.
Både deg og meg og våre kunder bruker både rasjonelle og emosjonelle elementer i vår beslutningsprosess. De rasjonelle elementer er ting som priser og produktkvalitet. Men priser og produktkvalitet, selv innovative produkter, kan kopieres og replikeres av dine konkurrenter. Bærekraftig rasjonell differensiering i et marked er derfor svært vanskelig å oppnå.
Basert på nevrobiologiske bevis på at følelsesmessige reaksjoner er 80% raskere enn kognitivt filtrerte reaksjoner på merkevare-relatert stimuli, har jeg innsett at følelser er atskillig mer betydningsfulle og kraftfulle enn tidligere antatt.
Vi ønsker å se oss selv som rasjonelle vesener og at vi tar våre beslutninger basert på fakta og logikk. Men det som skjer i virkeligheten er at vi bruker våre følelser til å ta avgjørelser, og begrunner dem med logikk; Nå hjertet først, før fakta presenteres.
Dette gir et ekstremt kraftig konkurransefordel, siden det er ett omrÃ¥de konkurrentene rett og slett ikke kan kopiere; Man oppnÃ¥r en markedsposisjon som simpelthen ikke kan kjøpes – det mÃ¥ skapes.
Se på Microsoft vs Apple, eller spør den i nærheten som har en iPhone hva de synes om den. Eller se hva som skjer hver gang Apple lanserer et nytt produkt; folk går mann av huse for å få sitt Apple-fix, uansett om de trenger det.
Hva ville du oppnådd om du hadde samme posisjon i din bransje, som det Apple har i sin? Hva ville det hatt å si for dine innsalg og din prissetting?
Tips dine venner:
Ingen kommentarer
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)