Knallbra Poster om Søkemotoroptimalisering
Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 27, 2007
På grunn av intens møtevirksomhet i forrige og denne uken henger jeg litt etter med tanke på oppdateringer av bloggen. Men her er i hvertfall flere poster som jeg fant særdeles bra og interessante den siste uken.
Kuttisme har en meget bra post om søkeordverktøy. Personlige favoritter er Wordtracker (for engelsk), KeywordDiscovery og SEOBook’s gratisverktøy.
Jordan McCollum fra MarketingPilgrim har en interessant post om hvordan YouTube nÃ¥ begynner Ã¥ krype opp pÃ¥ plasseringene i søk. BÃ¥de en fordel og en ulempe, men jeg ser her et bra potensial for rykende ferske nettsted – selv om du er i Googles Sandbox kan du generere strategiske videoer, optimalisere YouTube for ønskede søkeord og drive trafikk videre fra YouTube inn til dine egne sider.
Google’s offisielle blog har en post om Robots eksluderingsprotokollene. Lær deg hvilke muligheter som finnes her, for det kan være helt essensielt med tanke pÃ¥ Ã¥ unngÃ¥ duplikatinnhold.
Search Engine Land har en kjapp og grei tre-punkts artikkel om hvordan du kan bygge linker – dette er noe svært mange webmastere mÃ¥ bli mye flinkere pÃ¥. Glem heller ikke Ã¥ fÃ¥ med deg Nick Wilsons aldeles glimrende artikkel om Widget-baiting.
Det har endelig gått opp et lys for Are Halland som nå snur opp ned på hvordan han bygger opp nettsted. Som jeg har sagt i årevis reflekterer søkemønstre det folk faktisk er på jakt etter. En stikkordanalyse vil gi deg et særdeles klart bilde av hva folk faktisk forventer å finne på et nettsted.
Og det er ikke bare eksternt søk i søkemotorer som er interessant – nÃ¥r sÃ¥ du sist pÃ¥ hva folk søker pÃ¥ internt hos deg? NÃ¥r sjekket du sist hvilke interne søkeord som faktisk konverterer og selger best? Og om du har en WordPress blogg – har du da en plugin som for eksempel SearchMeter installert? Intern datamining kan vise seg Ã¥ være en gullgruve og er data som bare du har tilgang til!
Sist men ikke minst, Jarle Bergesen har en meget bra post om hva du kan se etter om du fÃ¥r telefoner fra innpÃ¥slitne selgere som vil selge deg en katalogoppføring. Den tar kun hensyn til det rent praktiske – hvorvidt det vil være faktisk verdi i en oppføring varierer sÃ¥ mye fra bransje til bransje at det er nesten umulig Ã¥ si uten Ã¥ ha inngÃ¥ende kjennskap til tilsvarende saker.
1 kommentar
Av Jordan McCollum , February 27, 2007
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)