Innføring i Webstatistikk & Webanalyse

Av: Sverre Bech-Sjøthun, May 9, 2007

Vet du hvor mange besøkende du har på ditt nettsted og hva de gjør der? Hva med hvilke trafikk-kilder? Dette er en introduksjon til webanalyse og hva du skal se etter i din webstatistikk.

Webstatistikk og webanalyse kan ikke bare gi svarene på slike elementære ting, men fortelle deg helt konkret hva du gjør rett – og hvor du taper penger. Men i denne omgang vil jeg fokusere på de mest elementære tingene slik at du får en forståelse for grunnprinsippene.

Det finnes mange forskjellige verktøy på markedet – noen er sinnsvakt detaljerte og fryktelig dyre, mens andre er rimelige, til og med gratis, men hva skal du velge?

Loggbasert Webstatistikk

Loggbasert vil si at dataene hentes fra loggfilene som serveren din genererer. Her lagres informasjon om sidevisninger, besøkende, trafikk-kilder og så videre, og programmet presenterer dataene i tabell og grafisk form.

Det finnes mange forskjellige loggbaserte verktøy, men felles for disse er at de som oftest i liten grad gir deg mulighet til å kjøre det som kalles action tracking, det vil si detaljerte analyser av nøyaktig hvilke lenker som klikkes på ditt nettsted, neste steg i prosessen og så videre.

I tillegg har disse loggbaserte verktøyene enda en stor ulempe, og det er tracking av unike besøkende. Ettersom loggfilene tar utgangspunkt i IP adresser, hva skjer da om du får tusen besøkende fra Statoil eller Hydro?

Saken er den at svært mange bedrifter ligger bak noe som kalles en Proxy. Innad i systemet, bak Proxy’en, har alle unike IP adresser, men utad har de bare én.

Et simpelt loggbasert analyseverktøy vil telle alle de tusen besøkende som én unik besøkende da de kommer fra nøyaktig samme IP.

Blandt de største fordelene med et loggbasert analyseverktøy er muligheten til å hente opp historikk om du skulle installere et helt nytt loggbasert verktøy.

Eksempler på Loggbaserte verktøy for webanalyse:

  • Webalizer (gratis)
  • AWStats (gratis)
  • ClickTracks (mellomklasse)
  • Unica NetInsight (tungvekter)

Scriptbasert Webstatistikk

Med et scriptbasert verktøy legges et lite script inn i malverket på sidene dine, og analyseverktøyet henter inn informasjon fra dette scriptet. Resultatet er at du ikke vil få statistikk fra tidligere, da det ikke kan begynne å logge før scriptet faktisk er installert.

En av de virkelig store styrkene til scriptbaserte systemer er at du vil kunne oppnå en ekstrem grad av kontroll på dine besøkende om verktøyet er tilstrekkelig avansert. I tillegg lider det ikke av problemer med å identifisere unike besøkende, da dette blir tatt hånd av av selve scriptet.

Eksempler på Scriptbaserte verktøy:

  • Google Analytics (gratis)
  • LiveStats (mellomklasse)
  • IndexTools (mellomklasse)
  • Omniture Site Catalyst (tungvekter)
  • HBX (tungvekter)

Hybridene

Det finnes også hybridløsninger som benytter seg av “det beste” fra begge basismodellene – Unica NetInsigt er i utgangspunktet loggbasert, men har utbyggingsmuligheter for script, mens ClickTracks kan settes opp til å benytte seg av cookies for å ta hånd om brukerproblematikken.

Kjappt og Gratis – Google Analytics

Mange nettsted kjører med gratisverktøyer som AWStats og Webalizer og lignende. Disse er basert på loggfilene til serveren din, og gir deg forsåvidt grei informasjon. Men – med lanseringen av Google Analytics i 2005, og med den siste oppdateringen av Analytics i dag er det ingen grunn til at du skal sitte med disse aldeles elementære systemene.

Jeg anbefaler med andre ord alle som er på jakt etter et bra og gratis program til å prøve Google Analytics.

Hva skal du se etter i din statistikk?

Antall Hits på Din Webside
Hvor mange hits du får er det svært mange som henger seg opp i. Hits betyr forespørsler til serveren din, så om jeg hadde hatt én side med én million bilder, ville hver sidevisning generert én million-og-én hits.

Nå ser du hvorfor du aldri skal se på hvor mange hits du har. Og hvorfor jeg sier Hits betyr “How Idiots Track Success”  :) .

Antall besøkende
Antall besøkende er enkelt og greit det totale antall besøkende du får i en gitt tidsperiode. For ordens skyld vil jeg si at jeg foretrekker å se på månedstrender og månedstall med mindre det er snakk om spesielle kampanjer eller andre ting som krever spesiell oppmerksomhet

Antall Unike besøkende
En person kan gjerne komme innom nettstedet ditt flere ganger i løpet av en uke eller måned. Dette er det antall besøk er. Unike besøk teller ikke gjentatte besøk over den gitte tidsperioden – kun enkeltindivider som har vært inne på siden din minst én gang

Forhold mellom nye og returnerende besøkende
Dette forholdet sier mye om hvor interessant nettstedet ditt er, og hvor loyale dine besøkende er. Ideelt sett har du en fornuftig miks av helt nye besøkende og folk som har vært innom før.

Denne bloggen har eksempelvis 45-50% nye besøkende, det vil si at 50-55% kommer igjen fordi de formodentligvis liker det jeg skriver om. Om jeg hadde hatt 90% gamle besøkende ville det betydd at det ikke kommer nye folk innom.

Om det hele tiden er nye folk som kommer kan dette være en indikasjon på at de ikke finner nettstedet ditt særlig interessant.

Tid på siden per besøkende
Dette er et meget interessant punkt men kan være veldig vanskelig å tolke. Om gjennomsnitslengden på hver side på bloggen min hadde vært 10 sekunder hadde det vært en svært dårlig indikasjon – folk gidder ikke å lese det som står. Heldigvis er det tallet på mellom to og tre minutter, og det betyr at folk faktisk setter seg ned og leser hele siden.

Men det er jo ikke alltid at lang tid per side er bra. I enkelte tilfeller kan lang besøkstid være en indikasjon på at siden er forvirrende, dog normalt vil et forvirrende nettsted ofte enten ha svært mange sidevisninger og liten tid per side (for folk virrer rundt som forvirra høns), ellers så kommer folk inn på nettstedet men går rett ut igjen.

Mest besøkte sider
Hvilke sider som får mest trafikk kan være en sterk indikator på hvilket innhold som er populært og interessant hos deg. Det kan også være en indikator på at denne siden rangerer bra i søk eller at eksterne nettsted linker til deg – eller en kombinasjon av disse.

Når i uken og når på dagen får du mest besøk
Dette er et særdeles viktig punkt. Er du en bedrift som henvender deg til bedriftsmarkedet vil du helst ha mest trafikk i ukedagene, i arbeidstiden. Er du en forbrukerorientert bedrift vil du typisk se høyere trafikk mellom 11:00 og 12:00 samt etter 16:00 i ukedagene, og kanskje også gjevnt høyere trafikk i helgene da folk er hjemme og surfer.

Hvilke nettsted sender trafikk
Har noen nettsted skrevet om deg eller linker til deg? Er det en redaksjonell artikkel eller er det fra et diskusjonsforum? Her kan du for eksempel vurdere å ta kontakt med journalist/blogger om du skulle ha tilleggsinformasjon eller kanskje vurdere bannerannonsering?

Hvilke søkemotorer sender trafikk
Følg godt med på hvilke søkemotorer som sender deg trafikk, for det sier mye om ditt publikum. Google har en tendens til å ha yngre, mer teknologisk oppegående brukere, mens Kvasir typisk har en mer tradisjonell og “traust” brukergruppe.

Hvilke søkeord og søkefraser gir deg mest trafikk
Dette er et helt elementært punkt i det jeg driver på med. Noen ganger vil søkeordene som driver trafikk inn være 100% relevante og dermed også ha mulighet til å konvertere bra, mens jeg i andre tilfeller har sett nettsted hvor 10 av 20 topp-stikkord er aldeles irrelevante og ikke har noen kjangs til å generere inntekt.

Hvilke kataloger sender trafikk
Om du blir kontaktet av kataloger som du har brukt fra tidligere om oppgradering eller fornyelse av abonnement, for all del sjekk hvilken trafikk de har sendt til deg de siste 6 månedene.

Da kan du ta antall besøkende de har sendt og regne ut ganske nøyaktig hvor mye du betaler for hver besøkende. Snakker man om feks 2-4 kroner per besøk kan det være verdt det, men som jeg har sett i flere tilfeller er dette tallet fort oppe i 20NOK – og vel så det.

Til sammenligning er snittprisen per klikk for Google AdWords på mange av mine kunder 1-2 kroner. Trenger jeg å si mer om den saken?

Det var alt for denne gang. Jeg håper å skrive flere poster om hva du faktisk kan gjøre med statistikkanalyser, for lærer du deg dette kan du spare haugevis av penger – og du kan optimalisere navigasjonsprosesser slik at du tjener enda mer.

Vil du vite mer om webanalyse?
Vi har knakende gode kurs i Webanalyse & Google Analytics – Verdens mest populære webanalyseverktøy!


1 kommentar

Av Tommy , May 11, 2007





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)