Underdomene eller Katalog: Hva Skal du Bruke Når?

Av: Sverre Bech-Sjøthun, April 14, 2007

For en tid tilbake var subdomener det siste nye innen spamming, og med Kilroy friskt i minne er det tydelig at disse teknikkene fremdeles fungerer. Men når skal man bruke mapper og når skal man bruke et subdomene for vanlige nettsted?

Det er i de aller fleste tilfeller overhode ikke å anbefale å bruke underdomener. Årsaken til dette er måten søkemotorer behandler disse; som en slags hybrid av et helt eget nettsted og en eksisterende del av ditt nettsted.

Grunnen til at subdomener ble så populært for spamming var det faktum at et flunkende nytt underdomene ville rangere uhyre mye raskere i Google enn et helt nytt nettsted og man unngikk da Google’s “Sandbox”; underdomene arvet stort sett hele autoriteten til hoveddomenet.

På grunn av den utstragte graden av underdomenespamming ble Google nødt til å foreta justeringer, og per dags dato vil du bare til en viss grad arve autoriteten til hoved-domenet.

Resultatet av disse endringene er at et underdomene i stor grad ikke vil nyte godt av innkommende linker til hoved-domenet, samtidig som hoved-domenet ikke vil nyte godt av eventuelle innkommende linker til underdomenet.

En typisk feil er bedrifter som legger bloggen sin på et underdomene. En blogg, forutsatt at denne har bra redaksjonelt innhold og ikke bare er bedriftsnarsisistisk og selvpromoterende, har en naturlig tendens til å tiltrekke seg linker fra andre blogger og nettsted som opererer i samme nisje. Mer om hvordan du kan bruke en blogg her.

Om bloggen legges på et underdomene vil ingen av disse linkene tilføre hoved-domenet noe rangeringspotensiale. Om bloggen i stedenfor hadde blitt lagt i en underkatalog ville det løfte rangeringspotensialet til hele nettstedet.

En annen ting er at man kan ende opp å konkurrere mot seg selv. Høres jo fortreffelig ut rent umiddelbart, men; Har du en meget vellykket viral kampanje eller lignende kan du faktisk risikere at underdomenet rangerer over din egentlige produktside – som jo selvsagt bør være den siden du egentlig vil rangere for det gitte stikkord.

Dette var faktisk en ting vi sleit med i en periode på Bodog hvor en kampanjeside faktisk rangerte over en av våre vitale sider, selv etter at kampanjen var over, og resultatet var mange som gikk vekk fra siden på grunn av utløpt promotering.

Men når er det fornuftig å bruke et subdomene?
Jeg er fristet til å si aldri, og spesielt hvis du ikke allerede har et svært etablert nettsted som allerede rangerer svært bra. VG er vel et av de få norske nettstedene hvor vi faktisk har brukt subdomener som en taktikk.

Årsaken er at de rangerer så latterlig bra på grunn av sin autoritet at det var en av de tingene som virkelig kunne utnyttes, og man kan da oppnå 4 til 6 oppføringer på side én for et gitt søk i stedet for disse doble oppføringene som jeg er så glad i.

Et annet tilfelle hvor det kan være fornuftig å benytte subdomener er når du henvender deg til forskjellige land, for da kan du bygge linker fra danske nettsted til dk.websiden.com (selv om det selvsagt ville vært bedre å ha rett TLD i utgangspunktet) samt om nettstedet ditt omhandler så aldeles vidt forskjellige tema at det vil være smart å separere innholdet skikkelig.

Subdomener kan også brukes til reputation management i søk, men dette vil være en “kriseløsning”. Ønsker du å få total kontroll på hva som vises når folk søker på bedriftsnavnet ditt er dette noe som bør være en langsiktig og svært gjennomtenkt strategi.

Men med subdomener er du i stand til å rangere uhyre raskt slik at du kan ta vekk det verste med umiddelbar virkning og få tid til å legge en bunnsolid slagplan.

Et siste tilfelle hvor subdomener kan være fornuftig, og dette er med tanke på Google, er om du har mye brukergenerert innhold, som for eksempel på et diskusjonsforum.

Dette kan i svært mange tilfeller oppfattes som støy, og det kan da være smart å flytte denne støyen vekk fra hoveddomenet slik at du har bedre redaksjonell kontroll.


2 kommentarer



Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)