Slik Sjekker du Digital Synlighet helt gratis

Av: Sverre Bech-Sjøthun, May 11, 2007

Digital synlighet er et uttykk som ble introdusert for noen år tilbake som et mål på teknisk kvalitet på et nettsted med fokus på det som skal til for å rangere i søk. I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du kan sjekke dette selv – helt gratis!

Det dreier seg rett og slett om å sjekke en rekke forskjellige tekniske punkter, som for eksempel korrekt bruk av titler, overskrifter, ren indekserbarhet av nettstedet med mer.

Målet er å få en ”score” på den tekniske tilstanden til nettstedet ditt. For å finne din score på digital synlighet finnes det et gratis verktøy som heter Funnel Web Profiler, og som benyttes av flere leverandører av søkemotoroptimalisering.

Om du vil prøve dette selv kan du laste det ned her.

Funnel Web Profiler er i praksis en søkerobot som du setter opp til å indeksere ditt nettsted, og når nettstedet er ferdig indeksert vil du få tilgang til en rekke tekniske opplysninger.

Scorecard på Digital Synlighet

Skjermbildet under viser introduksjonsbildet hvor du får en oversikt over de vitale data på nettstedet ditt samt din score på Digital Synlighet.

I tillegg får du greie på dine hyppigst benyttede ord og fraser, største informasjonsklynger og dine alvorligste tekniske problemer som du bør vurdere å ordne opp i.

Sitemap – Oversikt over ditt nettsted

Neste skjermbilde viser deg en grafisk oversikt over hvordan nettstedet ditt er organisert. Her ser du om du lider av indekseringsproblemer med tanke på duplikatinnhold, feil intern linking med mer.

Wordmap – Oversikt over informasjonsklynger og ordbruk

Dette semantiske kartet gir deg innblikk i hvordan søkemotorene oppfatter ditt nettsteds semantiske oppbygning – hva har du mest informasjon om, hvordan henger de forskjellige ord og uttrykk sammen.

Her kan du analysere om det du prøver å formidle og det som søkemotorene faktisk oppfatter er i samsvar.

Teknisk sjekkliste på Digital Synlighet

Dette skjermbildet viser deg en kjapp og grei oversikt over hva som kan, og i flere tilfeller bør, forbedres på ditt nettsted og er basert på alvorligheten av de enkelte problemene.

I dette tilfellet kan vi se at det for eksempel mangler en heading-tag på en av sidene, som jo normalt kan være et problem.

Ved nærmere undersøkelse kan du se at det dreier seg om Slideshow-siden, og som ikke har noe rangeringspotensiale uansett, da hele siden er flash-basert. Tilsvarende ser vi at den brutte linken som rapporteres faktisk er en mail-adresse som uansett ikke vil kunne følges av søkeroboten.

Det alvorligste problemet som ble avdekket ved denne analysen er da faktisk at flere sider gir time-out, og dette kan skyldes enten trege servere eller svært tunge sider – som jo verken er bra for søkemotorer eller vanlige besøkende.

En ting som er viktig å poengtere er at dette kun er et taktisk verktøy, og det vil heller aldri gi 100 % korrekt informasjon da det ikke er basert på for eksempel Google’s rangeringsalgoritmer.

Verktøyet tar for eksempel ikke hensyn til vitale ting som korrekt bruk av kanoniske omdirigeringer, kan gi feil på norske særtegn med mer.

Vi har selv opplevd å se at et nettsted med 0 i Digital Synlighet rangerer på side én i Google på ”hotell” som jo er et av Norges mest konkurranseutsatte søkeord.

Man skal med andre ord ikke ta alt bokstavlig, men tolke resultatet på en korrekt måte og benytte denne kunnskapen som en del av en solid strategi for økt synlighet.

Lyst å ta testen på Digital Synlighet?

Da er det bare å gjøre følgende:

1. Last ned selve programmet
2. Last ned min spesialkonfigurasjon

Programmet er i utgangspunktet begrenset til å bruke 128mb RAM, men for at du skal kunne indeksere større nettsted er det viktig å sette opp programmet til høyere RAM-bruk. Vår spesialkonfigurasjon er satt opp til å bruke 700MB

1. Installer selve programmet, og vår spesialkonfigurasjon legges så inn i installasjonsmappen for programmet, typisk ”Program Files” mappen, og overskriver originalkonfigurasjon.

2. Gå inn på installasjonsmappen og lag en snarvei fra Funnel Web Profiler 2.0 ikonet over på skrivebordet ditt eller verktøylinjen.

Om du vil allokere mer RAM:

Høyretrykk på snarveien og velg Egenskaper (Properties). Der hvor det står Xmx700m endrer du til ønsket RAM-størrelse, eksempelvis Xmx1500m.

Gå inn i mappen som heter ”xml” i installasjonsmappen og åpne system.properties i for eksempel. NotePad. Sett MAX_HEAP til ønsket tall. Dette tallet må være i Bytes, ikke Megabytes. Tallet kan du enkelt finne med å søke i Google på 1500 megabytes in bytes om du ønsker å benytte 1500MB.

Starte analysen av ditt nettsted

Start programmet, velg ”Analyze a new web site”, skriv inn navn og adresse på prosjektet og velg ”Next”. I Dropdown-boksen velger du malen (Template) som heter ”Synlighet SEO”, valg nummer 2 i listen og trykk Finnish for å starte selve analysen.

Alt etter hvor stort ditt nettsted er kan det ta  fra noen få minutter til flere timer, så det er bare å benke seg ned med en kaffekopp og vente – når programmet er ferdig vil du få vite din score på Digital Synlighet.


4 kommentarer

Av Erika , May 28, 2010





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)