Knallbra Poster om Søkemotoroptimalisering

Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 27, 2007

På grunn av intens møtevirksomhet i forrige og denne uken henger jeg litt etter med tanke på oppdateringer av bloggen. Men her er i hvertfall flere poster som jeg fant særdeles bra og interessante den siste uken.

Kuttisme har en meget bra post om søkeordverktøy. Personlige favoritter er Wordtracker (for engelsk), KeywordDiscovery og SEOBook’s gratisverktøy.

Jordan McCollum fra MarketingPilgrim har en interessant post om hvordan YouTube nå begynner å krype opp på plasseringene i søk. Både en fordel og en ulempe, men jeg ser her et bra potensial for rykende ferske nettsted – selv om du er i Googles Sandbox kan du generere strategiske videoer, optimalisere YouTube for ønskede søkeord og drive trafikk videre fra YouTube inn til dine egne sider.

Google’s offisielle blog har en post om Robots eksluderingsprotokollene. Lær deg hvilke muligheter som finnes her, for det kan være helt essensielt med tanke på å unngå duplikatinnhold.

Search Engine Land har en kjapp og grei tre-punkts artikkel om hvordan du kan bygge linker – dette er noe svært mange webmastere må bli mye flinkere på. Glem heller ikke å få med deg Nick Wilsons aldeles glimrende artikkel om Widget-baiting.

Det har endelig gått opp et lys for Are Halland som nå snur opp ned på hvordan han bygger opp nettsted. Som jeg har sagt i årevis reflekterer søkemønstre det folk faktisk er på jakt etter. En stikkordanalyse vil gi deg et særdeles klart bilde av hva folk faktisk forventer å finne på et nettsted.

Og det er ikke bare eksternt søk i søkemotorer som er interessant – når så du sist på hva folk søker på internt hos deg? Når sjekket du sist hvilke interne søkeord som faktisk konverterer og selger best? Og om du har en WordPress blogg – har du da en plugin som for eksempel SearchMeter installert? Intern datamining kan vise seg å være en gullgruve og er data som bare du har tilgang til!

Sist men ikke minst, Jarle Bergesen har en meget bra post om hva du kan se etter om du får telefoner fra innpåslitne selgere som vil selge deg en katalogoppføring. Den tar kun hensyn til det rent praktiske – hvorvidt det vil være faktisk verdi i en oppføring varierer så mye fra bransje til bransje at det er nesten umulig å si uten å ha inngående kjennskap til tilsvarende saker.


1 kommentar

Av Jordan McCollum , February 27, 2007





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)