Viral Markedsføring – Markedsføring pÃ¥ Steroider?
Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 21, 2007
Viral markedsføring er et hett tema disse dager, og nær sagt alle mediabyrå med respekt for seg selv tilbyr nå denne tjenesten. Men jeg vil våge å påstå at de færreste faktisk forstår rekkevidden av denne type kampanje og hvordan man kan oppnå og utnytte langtidseffekter av det.
For de fleste mediebyrå betyr viral markedsføring kort og godt en video som alle vil se eller et spill som alle vil spille. Men dette er helt feil;
Viral markedsføring kan være hva som helst egentlig – og svært ofte sÃ¥ enkelt som en velformulert blogg post eller en brilliant artikkel – dette har jeg gjort flere ganger bÃ¥de for meg selv og mine kunder.
Hva er egentlig viral markedsføring?
Det som gjør at en ting blir viral er at det er pÃ¥ sin unike mÃ¥te helt eksepsjonelt – at det skiller seg ut fra mylderet og all støyen man blir utsatt for pÃ¥ internett. Man kan i tillegg gjøre visse grep for Ã¥ gjøre dette innholdet enda lettere Ã¥ spre for Ã¥ øke effekten.
Seth Godin, en av verdens mest anerkjente markedsføringsguruer, skrev for en tid tilbake en bok som het “Unleashing the Idea Virus” som handler om nettopp det Ã¥ spre en idé – fÃ¥ en tanke til Ã¥ bli viral.
Her bruker han utrykket “nysere” for Ã¥ illustrere dette Ã¥ spre ditt budskap – om noen nyser pÃ¥ deg blir du smittet, og dess flere du og andre nyser pÃ¥, dess flere og dess fortere blir andre folk smittet – ballen begynner Ã¥ rulle.
I enkelte tilfeller vil det være det man kan kalle en inkubasjonstid, men for at det skal bli vellykket må man ha en sterk vert for viruset, ellers vil viruset dø ut før tilstrekkelig mange blir smittet av det.
Det samme vil være tilfellet om det miljøet du beveger deg i er snevert – er du den som prøver Ã¥ smitte andre med din virale idé, men er en enstøing, vil du ikke treffe mange andre mennesker som du kan nyse pÃ¥ og dermed smitte.
Men før jeg forklarer hvordan “tradisjonelle reklamebyrÃ¥” pÃ¥ sett og vis skusler vekk langtidseffektene og ikke utnytter det fulle potensialet av en viral kampanje, vil jeg komme med et meget bra eksempel pÃ¥ hvor avgjørende denne type kampanje kan være:
Godt Norsk – Eksempler pÃ¥ virale kampanjer
Typiske eksempler pÃ¥ norske bedrifter som har benyttet virale kampanjer er Sesam med sitt Stunt Stup, Invaders og Katapult – alle “kule” flashspill som var til dels svært avhengighetsskapende.
For de av dere som husker det ble Yelo og Sesam lansert bortimot samtidig – i oktober/november 2005. Tre mÃ¥neder senere ble det annonsert at det sammenslÃ¥tte Eniro/Findeksa(nÃ¥ Eniro Norge) som eier Yelo hadde besluttet Ã¥ holde fokuset pÃ¥ deres eksisterende og godt etablerte merkevarer Kvasir, Gule Sider og SOL, mens Yelo etter hvert ville integreres i øvrige merkevarer.
Sagt pÃ¥ en annen mÃ¥te – Yelo ble satt ut i skogen som en bytting for Ã¥ dø.
Jeg er overbevist om at de virale kampanjene til Sesam er den viktigste grunnen til at det var Sesam som overlevde – Yelo bleknet rett og slett i skyggen av alt hysteriet rundt det første spillet og svant hen i skyggen.
Men nÃ¥ er det ikke hver dag at to av norges største mediegiganter møtes i et slag der det bare kan være en vinner. Det er alikevel et tankekors at en sÃ¥pass “fjollete” ting som et spill til 100.000 kroner kan slÃ¥ bena under Eniro Norge som i 2005 hadde en omsetning pÃ¥ over 1,8 milliarder kroner.
Viral markedsføring og effekten i søkemotorer
Det er dette som er den virkelige rosinen i pølsa for å bruke det uttrykket. For at ditt nettsted skal kunne rangere i søkemotorer, og da spesielt i Google, må nettstedet ditt ha lenker inn fra andre nettsted.
NÃ¥r man har utviklet et produkt – det være seg et spill eller annet innhold som er viralt av natur vil folk begynne Ã¥ linke til deg fra sine blogger eller nettsted. De begynner Ã¥ nyse pÃ¥ sine lesere.
Om du ser på lenkestatistikken til de enkeltstående spillsidene på Sesam får man opp:
Det er 35.986 innkommende lenker bare fra de tre spillene. Tar man utgangspunkt i kostnaden av utvikling av spillet snakker man om 8,33NOK per lenke – og da fÃ¥r du flere hundre tusen besøkende med pÃ¥ kjøpet!
Men dette høres jo helt fantastisk ut – eller? Til en viss grad er det jo det – sÃ¥ mange lenker inn til et nettsted vil uansett bidra sterkt pÃ¥ rangeringer i søk. Men søkemotorene, og igjen spesielt Google, foretrekker lenker fra tematisk relaterte nettsted.
Det kommer selvsagt svært mye an pÃ¥ din hovedmÃ¥lgruppe, men dette betyr at i stedenfor Ã¥ ønske alle velkomne bør man vurdere Ã¥ snevre inn og tilrettelegge det virale innholdet for akkurat din mÃ¥lgruppe – eller i det minste “seede” kampanjen til autoritetene i din nisje.
Om tiltaket er av en slik art at det lett kan spres utover grensene for din nisje vil man oppnå betraktelig høyere trafikk og antall lenker, men det vil være mye mindre fokusert. Samtidig vil man kunne generere et monster som bare blir større og større.
Agens og VirtualGarden har begge gjort en fantastisk jobb med Sesam spillene, men jeg er overbevist at om de hadde hadd mer inngående kunnskaper i å finne autoritetene, i dette tilfellet for eksempel internasjonale spill- og underholdningssider, ville man kunne generert uanstendig mye mer trafikk og lenker enn det de faktisk oppnådde.
Har du erfaring eller leker med tanken på å prøve denne type markedsføring?
Du kan ellers lese mer om våre tjenester innen viral markedsføring her.
Ingen kommentarer
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)