Viral Markedsføring Eller Link Bait?
Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 10, 2007
Tirsdag 6 februar lanserte norske Crestock sin nye blogg Cre:source, og for å lansere bloggen ble det skrevet en artikkel om kjennetegn på om du har utviklet deg til å bli en design geek med det formål å gå viral. Resultat: Over 50 000 besøkende på lanseringsdagen.
Det har kanskje tatt forfatteren 2-4 timer Ã¥ skrive artikkelen “23 Signs that you’re becoming a design geek“. Artikkelen har vært pÃ¥ forsiden pÃ¥ Digg og fÃ¥tt over 2000 Digg, StumbleUpon, Delicious og har sÃ¥ langt har fÃ¥tt over 1600 lenker inn til kun denne artikkelen.
Sesam er vel blandt de norske bedriftene som har satset hardest pÃ¥ viral markedsføring med sine Flash-spill. Forskjellen er bare at mens et slik spill koster 100-150.000 Ã¥ utvikle koster en slik artikkel kanskje 2-4.000 og gir adskillig mer trafikk skal man dømme grafen over – antageligvis 50-60 000 unike brukere.
Og – det som er viktig Ã¥ huske pÃ¥ er at i motsetning til Flash spillene er denne artikkelen meget mÃ¥lrettet – det er de færreste som ikke er interessert i design som vil finne pÃ¥ Ã¥ lese en slik artikkel, og i hvert fall ikke finne pÃ¥ Ã¥ lenke til den.
Det er kanskje pÃ¥ tide at den norske reklamebransjen innser at man ikke trenger Ã¥ bruke hundretusenvis av kroner pÃ¥ markedsføring – det er som Rema sier – Det enkle er ofte det beste.
Har du egne erfaringer, tanker eller eksempler på denne type markedsføring?
Du kan ellers lese mer om våre tjenester innen viral markedsføring her.
5 kommentarer
Av DreyerMedia , February 10, 2007
Av Admin , February 10, 2007
Av bjorn@skitX , February 10, 2007
Av Admin , February 10, 2007
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)