Viral Markedsføring Eller Link Bait?

Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 10, 2007

Tirsdag 6 februar lanserte norske Crestock sin nye blogg Cre:source, og for å lansere bloggen ble det skrevet en artikkel om kjennetegn på om du har utviklet deg til å bli en design geek med det formål å gå viral. Resultat: Over 50 000 besøkende på lanseringsdagen.

Det har kanskje tatt forfatteren 2-4 timer å skrive artikkelen “23 Signs that you’re becoming a design geek“. Artikkelen har vært på forsiden på Digg og fått over 2000 Digg, StumbleUpon, Delicious og har så langt har fått over 1600 lenker inn til kun denne artikkelen.

Sesam er vel blandt de norske bedriftene som har satset hardest på viral markedsføring med sine Flash-spill. Forskjellen er bare at mens et slik spill koster 100-150.000 å utvikle koster en slik artikkel kanskje 2-4.000 og gir adskillig mer trafikk skal man dømme grafen over – antageligvis 50-60 000 unike brukere.

Og – det som er viktig å huske på er at i motsetning til Flash spillene er denne artikkelen meget målrettet – det er de færreste som ikke er interessert i design som vil finne på å lese en slik artikkel, og i hvert fall ikke finne på å lenke til den.

Det er kanskje på tide at den norske reklamebransjen innser at man ikke trenger å bruke hundretusenvis av kroner på markedsføring – det er som Rema sier – Det enkle er ofte det beste.

Har du egne erfaringer, tanker eller eksempler på denne type markedsføring?

Du kan ellers lese mer om våre tjenester innen viral markedsføring her.


5 kommentarer

Av DreyerMedia , February 10, 2007



Av Admin , February 10, 2007



Av bjorn@skitX , February 10, 2007



Av Admin , February 10, 2007





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)