Sommerlektyre: Bøker Anbefalt av Spesialister

Av: Sverre Bech-Sjøthun, July 19, 2007

Nå nærmer ferien seg med stormskritt for de som ikke allerede er så heldige å være midt oppi det, og i den forbindelse holder jeg på med å lage en liste over mine favorittbøker og bøker som jeg har tenkt å lese denne sommeren. Men så tenkte jeg som så – hvorfor ikke spør et knippe av norges ledende spesialister innen markedsføring, usability og forretningsdrift på nett?

Gunnar Bråthen, e-guiden.no
Prøver å lese litt annet enn fag men en boks om absolutt handler om markedsføring og forretningsdrift i media, dog ikke internett, er en bok jeg nettopp leste “Italia under Berlusconi”. Uhyre interessant. Norsk paperback skrevet av en norsk journalist.

Har også nettopp lest “Storeulv en uautorisert biagrafi om John Fredriksen“. Den var også svært leseverdig dog uten relasjoner til internett.

Nå er jeg igang med en bok om klimaendringer. Altfor mange som har for mange meninger og alt for liten kunnskap om hva som forårsaker hva og hvordan “systemet” henger sammen så jeg har bestemt meg for å gå litt dypere i materien i sommer.

Geir Are Jensen, Crestock Stock Photos
Business:
Jeg er stort sett sterkt allergisk overfor alt av business- og managementlitteratur, men “Good to great” av Jim Collins vil for alltid følge meg. Vitenskapelig analyse av ultra-vellykkede amerikanske selskaper munner ut i en rekke jordnære, konkrete og slående konklusjoner om hva som skal til for å gjøre et selskap ikke bare godt, men fremragende.

Akkurat nå leser jeg “Aksjekjøp og daytrading” av Oddmund Grøtte, en fin innføring i emnet, hvor forfatteren på en naturlig måte trekker inn referanser både fra idrett, litteratur og verdenshistorien.

Ikke business: Akkurat nå, under Lofotens himmelropende tinder, leser jeg “Den gode tolk” av John le Carré, som sålangt virker glitrende.

Ellers; det meste av Kjell Askildsen, Dag Solstad, Paul Auster, Michel Houllebecq, Thomas Bernhard, Tom Kristensen, Stefan Zweig.

Ligg unna: Paolo Coelho, alt av Donald Trump og enhver bok som begynner med “How to…”.

Per-Erik Skramstad, Webkommunikasjon.no
Prioritizing Web Usability” av Jakob Nielsen og Hoa Loranger har lært meg mye. Den går rett på sak og viser nettsider som fungerer og som ikke fungerer. Bokens konkrete innfallsvinkel tiltaler meg, kanskje fordi jeg selv er mer praktiker enn teoretiker. Boken er et varp for alle som er interessert i webkommunikasjon.

Helge Tennø, 2010
Blink! av Malcolm Gladwell er muligens den beste boken jeg har lest. Malcolm presenterer problemstillingen “Snap decisions” – hvordan vi egentlig foretar valg og hvor lite rasjonelle vi kan være i enkelte situasjoner. Magien i boka er like mye temaet som Malcolms måte å presentere det på, gjennom flere ulike historier som i seg selv er svært interessante og har mye å tilby. Malcolm på TED.

The Paradox of Choice av Barry Schwarts er også steinbra. Hvor Barry sier at den enorme mengden med valg som vi får presentert i dag er problemet i forhold til hvor tilfreds vi er. Flere valg = større usikkerhet = mindre fonøyde mennesker. Barry på TED.

Av Interettbøker er det “ Designing the obvious” av Robert Hoekman Jr. som jeg anbefaler mest. Både fordi den er steingo, men også fordi den er litt annereledes en de andre bøkene, han representerer en litt annen teori. Og det er viktig med friske pust når mye av det vi konsummerer til vanlig er det samme. (For det samme anbefales ” Waiting your cat to bark” av brødrene Eisenberg eller ” Designing for Interaction” av Dan Saffer)

Kan også anbefale det svært lettleste og kunskapskompakte bøkene til Marty Neumeier om merkevarebygging. “ The Brand Gap” og “Zag“. Og Seth Godins samling med 33 historier om hva som helst fra 33 av verdenes fremste markedsførere: The Big Moo. Seth på TED.

Roar Eriksen, Eriksen.edu
I sommer skal jeg ta meg fri fra faget og konsenterere meg kun om familie og venner. Jeg skal som i fjor lese Ringenes Herre – det fine med denne boken er at selv om du har lest den før og sett alle filmene 5 ganger så ser du hele tiden nye fantasier.

Det er med på å skape ny energi og kreativitet, slik at man kan møte arbeidsdagen når ferien er over.

Askill Solheim, Elprice.no
Kort og godt – Jeg anbefaler deg “Made to stick” når det gjelder sommerens fagbøker.

Sverre Sjøthun, Denne bloggen rimeligvis
Jeg er en stor tilhenger av Seth Godin, og kan egentlig anbefale alle hans bøker. Men om jeg skal anbefale kun en måtte det vært “Purple Cow” eller “Unleashing the Idea Virus”. Begge har hatt svært stor betydning for meg.

Ellers må jeg jo bare få med klassikeren til Aaron Wall, nemlig SEO Book, som er en meget bra innføring i søkemotoroptimalisering – den har til og med en god del nyttig informasjon for de viderekomne.

Selv skal jeg kose meg med to bøker kjæresten min har dyttet på meg: Pierre Bourdieu’s “Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste“, samt fullføre boken “Rules of play” som er en innføring i spillanalyse og strategi.

Men så er spørsmålet – Hva er din sommerlektyre?


2 kommentarer

Av Espen Liland , July 19, 2007





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)