Hvordan Lansere en Blogg med et Smell!
Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 11, 2007
Netter er overfylt av blogger – noen er knallbra, andre er rett og slett elendige. Men hvordan kan en blodfersk blogg kunne klare Ã¥ hevde seg og fÃ¥ publisitet nÃ¥r det er sÃ¥ mange andre som skriker etter oppmerksomhet? Dette er første del i den definitive guiden for en lanseringssuksess.
Jeg antar at alle som har ambisjoner om Ã¥ starte en blogg, firma eller privatperson, har ett eller annet de ønsker Ã¥ snakke om – noe som opptar deg spesielt mye.
Kanskje er du som privatperson en ledende spesialist i din nisje eller du ønsker en bredere kontaktflate mot dine kunder for ditt firma. For – blogging kan være en av de mest effektive mÃ¥tene Ã¥ etablere seg i et marked.
Strategisk blogging for deg som planlegger Ã¥ bytte jobb kan i mange tilfeller være vel sÃ¥ overbevisende som en kjedelig CV. Dette har jeg selv prøvd, og resultatet var invitasjon til 10 jobbintervju i løpet av tre dager – tre uker senere svarte jeg ja pÃ¥ et av jobbtilbudene.
Samtidig kan blogging gi firma en helt annen mÃ¥te Ã¥ kommunisere med sine potensielle og eksisterende kunder pÃ¥ – de fÃ¥r en smakebit pÃ¥ hva du faktisk er god for.
Men før du beslutter å lansere en blogg er det en del punkter du må ta stilling til, og som vil være helt avgjørende for din suksess som blogger.
5 Avgjørende spørsmål du må stille deg selv:
1 – Hvem vil jeg ha som publikum – hvem skal jeg skrive for?
Det er svært viktig å finne ut hvem denne bloggen er ment for. Prøver du å tifredsstille for mange blir resultatet at ditt fokus blir utvannet og dine anstrengelser forgjeves. Definér din målgruppe og skriv utelukkende for disse.
Jo mer fokusert du er, dess sterkere vil din blogg oppfattes av akkurat de du ønsker å nå.
2 – Hvem er mine konkurrenter – hvem er autoritetene i min nisje?
Akkurat som når man skal starte et nytt firma er det uhyre viktig å analysere det eksisterende markedet. Er markedet mettet allerede eller finnes det få eller ingen blogger i dette markedssegmentet?
Dess mindre konkurranse, jo lettere vil det være å etablere seg som en autoritet i denne nisjen.
Det betyr alikevel ikke at du kan gi deg selv lov til Ã¥ slappe av – snarere tvert i mot; her har du virkelig en gylden mulighet til Ã¥ fremstÃ¥ som den ultimate ressurs eller autoritet.
3 – Hva gjør at disse oppfattes som autoriteter?
Oppfattes de autoriteter fordi de har vært tilstede så lenge at ingen andre har orket å ta opp konkurransen eller er de en faktisk autoritet med knallsterkt og magnetisk innhold?
Autoriteter blir ofte sitert igjen og igjen og på den måten ytterligere forsterker de sin posisjon som den ultimate destinasjon for det aktuelle markedssegmentet. Finn ut hva de blir sitert på, hvor de blir sitert og i hvilke sammenhenger.
Dette vil gi deg en dypere forståelse for nisjen det er snakk om.
4 – Er det plass til en til blogg i denne nisjen?
Dette spørsmÃ¥let er resultat av punkt 2 og 3: Er markedet allerede mettet av blogger og nettsted som omtaler dette emnet eller vil det være plass til din blogg ogsÃ¥ – jo mer konkurranse det er, jo mer mÃ¥ du anstrenge deg og jo større blir utfordingen i Ã¥ stikke seg ut:
5- Hva kan jeg gjøre for å skille meg ut og være unik?
Det siste og det avgjørende spørsmÃ¥let – for hva er poenget med enda en ny blogg om den ikke tilbyr noe av verdi til sine potensielle lesere? Kan du vinkle ting anderledes, kan du utfordre etablerte “fakta”, omtale eller til og med forutsi nye trender i ditt markedssegment?
NÃ¥r du har vurdert samtlige spørsmÃ¥l vil du ha en klar formening om hva som mÃ¥ til for Ã¥ lykkes, og da er det bare Ã¥ sette i gang Ã¥ lansere bloggen – eller?
Førsteintrykket har alt å si
Uansett om du er en professjonell blogger eller hobbyblogger har førsteintrykket av bloggen din alt Ã¥ si. Det innebærer at du mÃ¥ ha en blogg som ser ren og pen ut – bra organisert, og for alt i verden – mer enn kun én post.
Da jeg lanserte denne bloggen hadde jeg syv poster. Dette gir folk en grunn til Ã¥ snuse rundt pÃ¥ bloggen din bortsett fra bare “hei her er jeg” posten din. I tillegg er det svært viktig at de postene som er der faktisk har en verdi for ditt publikum, og ikke bare er “vomfyll”.
Glem ogsÃ¥ alt som heter reklamebanner eller tekstannonser – før du eventuelt setter i gang med dette mÃ¥ du fÃ¥ folk hekta pÃ¥ bloggen din og helst fÃ¥ dem til Ã¥ abonnere via RSS.
RSS knappen bør plasseres svært lett synlig og tilgjengelig – i mitt tilfelle valgte jeg Ã¥ plassere den øverst til høyre. Jeg kunne selvsagt gjort den enda mer prominent ved Ã¥ legge den til venstre, rett over kategorioversikten, men jeg ønsket først og fremst at mitt innhold skulle være i fokus.
Strategisk blogging
Innhold kan grovt deles opp i tre kategorier, hvor hver har sine unike egenskaper:
- Referanseposter
- Trafikkmagneter
- Nyhetsoppdateringer
Referanseposten er den dyptgÃ¥ende posten som vil sementere deg som en autoritet i dette segmentet. Som nystartet blogg vil det alltid være skeptikere og kritikere – og det er da særdeles viktig Ã¥ ha poster som vil heve over en hver tvil at du faktisk vet hva du snakker om. Min første referansepost var “Hvordan en Søkemotor Fungerer og Indekserer“.
Trafikkmagneten er poster som er lette Ã¥ spre, lette Ã¥ linke til, men som ikke nødvendigvis har høy faglig verdi. Det kan gjerne dreie seg om humoristiske innslag, topp 10 lister og sÃ¥ videre. Eksempel pÃ¥ trafikkmagneten er min “10 Garanterte MÃ¥ter for Topp Plassering pÃ¥ Kudos“.
Paradoksalt nok var dette en trafikkmagnet på hvordan du lager nettopp en trafikkmagnet.
Nyhetsoppdateringer er ogsÃ¥ viktige, men langt mindre viktig enn de to første – i hvertfall i begynnelsen. PÃ¥ sikt vil nyhetsoppdateringe pÃ¥ hva som skjer i din nisje være det som trekker folk pÃ¥ det gjevne, fordi de vet at du alltid har det siste nye for din bransje.
Oppdatér ofte og skriv om andre blogger
NÃ¥r du har bÃ¥de referansepostene og trafikkmagnetene pÃ¥ plass er det helt avgjørende Ã¥ utnytte disse maksimalt. Trafikkmagneten vil skape den umiddelbare oppmerksomheten rundt deg som er sÃ¥ avgjørende – men denne trafikken forsvinner fort om du ikke gjør noe med det.
Du har kanskje to til tre dager på deg for å overbevise besøkende, og ikke minst andre webmastre og bloggere om at du er her for å bli, og at du er vel verdt deres tid. I løpet av den tiden skal du og må du fylle på med råsterkt innhold.
Følg ogsÃ¥ med pÃ¥ hva andre skriver – ja, til og med dine konkurrenter, og følg opp med dine egne kommentarer eller analyser, og link tilbake, helst via Trackback om mulig.
Først og frems vil en Trackback ofte bli vist på vedkommendes blogg slik at du får trafikk den veien, men du vil også, om du har gjort en god jobb med trafikkmagneten, sende en haug med trafikk til vedkommendes blogg.
Mange bloggere er opptatt av sine statistikker og følger nøye med på hvilke nettsted og blogger som sender trafikk til dem.
Er du heldig kan det veldig godt tenkes at vedkommende skriver tilbake om deg, med link og det hele – sÃ¥ du oppnÃ¥r bÃ¥de mer trafikk og i tillegg verdifulle lenker fra relaterte nettsted.
Det er bedre Ã¥ love oppfølgere enn Ã¥ ha poster lange som et vondt Ã¥r – derfor vil neste post i denne serien handle om innholdsutviklingsstrategi.
Har du noen hete tips eller spørsmål? Jeg setter svært stor pris på tilbakemelding, så fyr løs 😉
5 kommentarer
Av Nemo , February 11, 2007
Av Joey AKA $n3ipen , February 11, 2007
Av Daniel Aleksandersen , February 13, 2007
Av Admin , February 14, 2007
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)