Derfor er epostmarkedsføring Mest Effektivt
Av: Sverre Bech-Sjøthun, December 18, 2009
Kåre hos Kuttisme skrev nettopp en post om Den mest effektive markedsføringskanalen på nett – den kanalen som gir desidert mest penger igjen for hver krone du bruker, nemlig emailmarkedsføring.
Og det er overhode ingen tvil om at dette, rent isolert sett, stemmer. Om man kun ser på de direkte utgiftene ved å administrere.
Direct Marketing Association (DMA) – en forening som spenner over 48 land og har halvparten av Fortune 100denne artikkelen. selskapene som medlemmer – gjør hvert år en “economic impact study” der de ser på hvilke markedsføringskanaler som gir høyest ROI. Jeg henter mine tall fra denne artikkelen.
….
Epost gir 43,62 kroner tilbake for hver krone du bruker. Dette er nesten dobbelt så mye som søkemotorannonsering som i følge DMA gir 21,85 kroner tilbake.
Og selvsagt stemmer dette. Men disse mailadressene kommer et sted i fra. Ja, du kan selvsagt kjøpe en liste, men disse er ofte svært lite målrettede, og gir ofte forsvinnende liten gevinst (ref tall fra Ad-Tech undersøkelsen).
De mailinglistene som gir denne fabelaktige avkastningen kommer fra folk som frivillig har gitt det enkelte firma tillatelse til å sende dem denne mailen – så de er allerede prekvalifiserte, høyt motiverte potensielle kunder.
Men – disse gullgruvene av in-house-lister må genereres via andre typer markedsføring, slik som betalt eller organisk søk, bannerannonser osv, og om man regner inn utgiftene forbundet med dette, vil bildet bli seende helt annerledes ut…
3 kommentarer
Av Kåre G , December 19, 2009
Av Sverre Bech-Sjøthun , December 19, 2009
Av Erik Sandum , January 4, 2010
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)