Bedriftsguiden & Reputation Management i Søk

Av: , February 20, 2007

Bedriftsguiden er ute i hardt vær for tiden – den norske blogosfæren holder på å rive den lille katalogen i fillebiter, og siste utvikling i saken er Dagbladets dekning. Hvor mye kan bedriften tåle av negativ reklame – og ikke minst – hva med etterdønningene? Dette er en sak om Reputation Management i søk.

Reputation Management – det vil si ditt merkenavns rykte, og hva som faktisk kommer opp i søk på ditt firmanavn er en ting svært få tenker på, men kan ha en dramatisk innvirkning på din troverdighet – derav uttrykket reputation management, eller kanskje troverdighetsforvaltning på norsk?

Uansett – Etter at Bedriftsguiden sendte sine advokater på nakken til Jarle har saken blitt plukket opp over alt i den norske blogosfæren og videre derfra til et av norges største aviser Dagbladet med sin artikkel Forsøker å kneble blogger med søksmål. Selv dekket jeg saken med min artikkel Bedriftsguiden benytter black hat taktikker.

For å si det rett ut – dette har utviklet seg til en riktig stygg sak for den lille katalogen som prøver desperat å gi inntrykk av at de er mye større enn det de er med uttalelser som “Norges mest brukte søkemotor” og “Landets mest besøkte nettsted for næringslivet” .

Men det virkelige problemet er kanskje ikke det som skjer akkurat nå med all den publisitet denne saken har fått – det er ettermælet av denne saken – det som blir liggende igjen i kjølvannet.

Når man foretar et søk i Google.no på Bedriftsguiden begynner det etter hvert å dukke opp svært så mange ubehagelige treff som garantert vil ligge der for all tid inntil Bedriftsguiden får bukt med problemet. Og – jeg kan garantere at 9 av 10 plasser vil i løpet av kort tid bli okkupert av bloggere som er negative til katalogen.

Når en potensiell kunde blir møtt av et slik syn på merkenavn vil de umiddelbart bli skeptiske til det aktuelle firmaet – noe som de etter min mening også bør være – og Bedriftsguiden mister dermed en rekke kunder.

Nå er det jo ikke alle firma som er like mye ute og kjører som dem, men Reputation Management på ditt eget merkenavn og dine egne tjenester kan være avgjørende om du får eller mister troverdighet hos dine kunder.

Når sjekket du sist hva som kommer opp når du søker på ditt firmanavn?


2 kommentarer

Av Anghus , February 20, 2007



Av Admin , February 20, 2007





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)