Aprilsnarr som Viral Markedsføring & Link Bait
Av: Sverre Bech-Sjøthun, November 10, 2009
Det finnes den ene dagen i Ã¥ret da alt er lov. Det vil si nesten. Dagen er 1 April, og egner seg til mer enn Ã¥ finne pÃ¥ faenskap mot venner og kjente. I fjor benyttet jeg sjangsen og satte i gang en skikkelig “værsting” av en viral kampanje.
Den elleville historien som gikk ut pÃ¥ at Crestock, ved hjelp av midler fra Innovasjon Norge og EU fond, hadde kjøpt opp Bill Gates’ Corbis Corporation for den nette sum av $625 millioner USD, ble unnfanget i februar 2008 i baren pÃ¥ Hilton i London over et par glass med Gin Tonic.
Men i utgangspunktet var det slett ikke Bill det skulle gå ut over, men snarere en konkurrent, nemlig Getty Images, da de relativt nylig hadde uttalt at de var på jakt etter investorer.
Problemet var imidlertid at kort tid etter ble det sendt ut en pressemelding om at de faktisk hadde blitt kjøpt opp av et annet firma, så vi var på bar bakke igjen. Men ideen var nesten for god til å gi slipp på, så vi bestemte oss for å forfølge denne videre.
Corbis var svaret.
Men det er de færreste utenfor bransjen som faktisk kjenner til Corbis, eller i det hele tatt har hørt navnet. Det ble sendt ut en første pressemelding som innehold selve spøken
Etter dette tok det ikke lang tid før vi ble kontaktet av kommunikasjonsdirektøren i Corbis som umiddelbart krevde at vi skulle fjerne denne. Men ettersom eieren av Corbis er Bill Gates ble vinklingen over for mediene klar: Bill Gates raser over Norsk Aprilsspøk – truer med rettssak.
Alle vet hvem Bill Gates er, og alle har et forhold til mannen, enten de vil eller ikke, og dermed oppnådde vi å få total dekning i de fleste store Nordiske medier, for eksempel forsideoppslag på Dagbladet.no
Blant de andre som dekket saken finner vi E24, NA24,NRK, Hegnar, Aftenposten, Dansk TV2, Dansk DR, Business.dk, Børsen.dk (hvor vi faktisk ble den mest leste saken i måneden). Kort sagt alle Nordiske medier av betydning.
Med 5 måneder igjen til neste mulighet er det vel bare å sette i gang med planleggingen? Har du noen egne eksempler på lignende kampanjer?
Ingen kommentarer
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)