Noroff med Braksuksess i Sosiale Medier

Av: Sverre Bech-Sjøthun, March 19, 2010

I løpet av én uke har sosiale medier generert mer besøk enn alle andre tiltak Noroff har kjørt over flere måneder. Her er litt om hva vi gjorde – og noen tips du selv kan bruke.

9 mars lanserte vi en viral kampanje for Noroff Instituttet Fagskole i form av en kreativ konkurranse, hvor folk laster opp et bilde, design, 3d-arbeide eller lignende opp via kampanjeplatformen – i prinsippet ganske enkle greier. Men effektivt nok til at over 11000 bidrag har blitt sendt inn i løpet av en måneds tid.

For min og Leas del var dette et ganske interessant eksperiment på mange måter, ettersom vi aldri før har kjørt virale kampanjer rettet spesifikt mot Norge. Vi har riktignok oppnådd formidable resultat via våre kampanjer for Crestock, men sosiale medier er tross alt mer mainstream i Nord-Amerika og UK enn i Norge. Ville dette bli et problem for oss?

Spredning av sosiale & virale kampanjer

Mekanikkene som driver denne typer konkurranse er nøyaktig det samme uansett hvilke land man snakker om: dess lettere det er å spre et budskap, dess lavere terskelen er, og dess høyere incentiven er, dess flere vil spre ditt budskap.

Det er rett og slett snakk om å produsere eksepsjonelt innhold som folk ønsker å dele med andre, tilrettelegge ting på en mest mulig effektiv måte, og det hjelper svært mye om du har konverteringsrateoptimalisering i bakhodet når du konstruerer distribusjonsstrategien.

I “Unleashing the Idea Virus”, brukte Seth Godin en interessant analogi; Han omtaler folk som passerer ideer som “nysere”. Hvis noen nyser på deg blir du infisert med viruset, og du vil begynne nyse på andre, som igjen vil gjøre det samme.

Men som han påpeker – et virus trenger en sterk vert for å overleve. Viruset trenger også en vert som kjenner mange andre mennesker; dess flere folk verten for viruset kjenner, dess flere folk vil bli infisert, som igjen vil nyse på sine venner.

Kort sagt, du ønsker at flest mulig mennesker viderefører ditt virus til så mange av sine venner som mulig, og du vil at denne prosessen skal gjenta seg om og om igjen, og så hurtig som mulig – dette er det vi kaller for replikert deling:

Endelige resultater

Vi har jo selvsagt sett resultatene av virale kampanjer utallige ganger tidligere og vet hva dette kan innebære, men for Noroff var dette en helt ny opplevelse. Overgangen fra tradisjonelle kampanjer i print, tv, kino osv opplevdes som svært dramatisk, og for å sitere markedssjef i Noroff, Geir Johannessen, i hans rapport fra sist mandag:

“I denne rapporten bare MÅ jeg snakke litt om det som er blitt vår desidert største markedsføringssuksess noen sinne. ALDRI før har vi opplevd lignende.

I markedsføring er det ofte slik at man første dagen opplever unormalt høy respons (eks. bussreklame, kinoreklame og lignende). Etter dette pleier responsen å dale. Men ikke her .

På 5 dager har ufattelige 55.115 besøkt siden vår. Gjennomsnittstiden for besøkende er mer enn 3 minutter, noe som er helt utrolig bra. Til sammenligning besøkte 4.411 mennesker oss i samme periode i fjor og en gjennomsnittstid pr. besøkende på 2 minutter og 30 sekunder. Dette er intet mindre enn SUPERFANTASTISK . Det verste er at jeg tror antall besøkende vil holde seg stabilt høyt i hele perioden konkurransen varer frem til 16.april”

Webstatistikken viser følgende:

Som vi ser av skjermbildet over er det svært mange nettsted, blogger og forum som sender formidable mengder med trafikk til Noroff som følge av denne konkurransen.

En av sideeffektene ved denne type kampanjer, om man tilrettelegger spesifikt for det, er en kraftig økning i naturlige linker, som igjen manifesterer seg i en så langt ganske pen 50% økning i organisk, ubetalt søkmotortrafikk, og det forventes at denne økningen kommer til å forsterkes ytterligere etterhvert som søkemotorene begynner å plukke opp de nye linkene.

Hvorvidt vi oppnår den samme 1258% økning som vi så ved Crestock’s første kampanje gjenstår å se…

Reinspikka tall oppsummert:

  • Over 11 000 innsendte bidrag
  • Over 284 000 besøkende – over dobbelt så mange som i hele fjor
  • Over 110 000 besøkende kun fra Facebook (uten Facebook-annonsering)
  • Over 40% økning i søknader til de forskjellige studiene

Suksesskriterier for sosiale medier

Bryan Eisenberg skrev for en tid tilbake en seks-stegs-guide for linkbaiting, og svært mange av disse prinsippene har blitt benyttet i utformelsen av denne kampanjen. For å oppnå suksess i sosiale medier er det avgjørende å ha en forståelse for hvem man henvender seg til. Dette gjelder både hvilke tiltak man iverksetter, og ikke minst vinkling på hvordan man kommuniserer:

  • Du kan komme svært langt med selv forholdsvis beskjedne budsjett
  • Identifisér hvem du skal rette deg mot
  • Din vinkling er avgjørende for suksess
  • Gjør noe FOR dine besøkende, ikke noe MOT dem
  • Du oppnår en markedsposisjon som simpelthen ikke kan kjøpes – den må skapes
  • Folk ønsker ditt produkt, er lidenskapelig omkring det – de evangeliserer merkevaren din og ditt produkt.

Og Psst: Dagens heiteste tips – Det er snart 1 April igjen

Med dette avrunder jeg denne uken, og ønsker alle en god helg!

Tips dine venner:


6 kommentarer

Av Jørgen El Fakiri , March 19, 2010



Av Sverre Bech-Sjøthun , March 19, 2010



Av Kenneth Dreyer , March 19, 2010



Av Jørgen El Fakiri , March 23, 2010



Av Einar Øgrey Brandsda , April 16, 2010





Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)