Black Hat Skemototoptimalisering p Norsk!
Nå tar vi endelig oppdrag igjen! Nå kan du bestille SEO Tilstandsrapport!

Konverteringsrater & Optimalisering

«Alle vet» at et brukervennlig nettsted gir flere besøkende som gjør det du ønsker, enten det er å abonnere på nyhetsbrev, like din Facebook-side, ta kontakt med deg for et tilbud, handle direkte på nett, eller andre ting som har stor verdi for din bedrift.

Prosentandelen som foretar en verdifull handling er din konverteringsrate.

Men det svært mange ikke tenker over er at det er også andre fundamentale faktorer enn kun brukervennlighet som avgjør om dine besøkende foretar en verdifull handling – og det vil vi forklare i detalj om ikke så lenge.

Men la oss først se nærmere på den virkelige verdien i økte konverteringsrater

Ditt overskudd er overraskende følsom for din konverteringsrate, og modellen under viser hvordan selv en moderat økning i konverteringsrate, la oss si 50 %, kan ha en formidabel innvirkning på ditt overskudd:

Om du i utgangspunktet omsetter for 1 million i måneden, og øker konverteringsraten med 50 %, gir dette 50 % høyere omsetting – altså 1,5 millioner.

Som modellen viser, resulterer dette i hele 600 % økning i overskudd, med de ekstra salgene rett på bunnlinjen. Og selv om dine andre utgifter skulle øke noe som følge av økt salg, vil du allikevel sitte igjen med en virkelig markant forbedret bunnlinje.

Din organisasjon blir langt mer robust.

  • Hele nettstedet, uansett markedskanal, blir en mer effektiv selger. Dermed tilfører du en permanent verdiøkning av nettstedet. Du øker også verdien du får igjen for ditt markedsbudsjett, i stedet for å kaste penger ut i «det store markedsføringshullet».
  • Du vil kunne utnytte markedskanaler som kanskje ikke har vært økonomisk forsvarlig tidligere, og dette gir deg flere ben å stå på. Dermed blir du mindre følsom for endringer – for eksempel for dine posisjoner i Google.
  • Du oppnår rett og slett større stabilitet og forutsigbarhet, slik at du kan bruke tiden din på fremdrift og bygge videre på momentet, i stedet for brannslukking.

Formidabel synergieffekt fra online til offline markedsføring

  • Ved å arbeide aktivt med konverteringsrater, vil du få identifisert den mest effektive kommunikasjon, slik at du kan benytte testvinnende kommunikasjon også i print eller TV-kampanjer, hvor effekt er langt mindre målbart.

Det sparer deg for tid og frustrasjon – og gir deg inspirasjon

  • I tillegg vil vår metodikk kunne spare din bedrift for diskusjoner omkring hva den enkelte, med sine egne personlige preferanser, syns og føler er den beste løsningen.
  • Så kan man heller bruke tiden på det som faktisk er gøy og inspirerende å arbeide med, nemlig å skape gode ideer og konsepter – kanskje til og med la det gå sport i å skape de beste testresultatene.

Mer enn kun brukervennlighet: De 3 faktorer som bestemmer din omsetting:

Selv om du ikke selger produkter eller tjenester direkte på nett, er din omsetting fra nett definert av disse 3 faktorer:

Antall besøk X Konverteringsrate X Snittpris per salg

  • Antall besøk bestemmes hovedsakelig av markedsføring, annonsering, PR og kundelojalitet
  • Konverteringsrate og Snittsalg bestemmes hovedsakelig av
    • Motivasjon til å foreta ønsket handling (Bygge tillit, overbevise)
    • Evne til å foreta ønsket handling (Brukervennlighet, UX)
    • Oppfordring til ønsket handling («Legg i handlekurv», «Ta kontakt»)

Modellen under viser sammenhengen mellom Motivasjon, Evne og Oppfordring, og viser tydelig hvordan selv et nettsted med topp Brukervennlighet kan feile. En Oppfordring til å foreta en verdifull handling vil kun gi effekt dersom både Motivasjon og Brukervennlighet er høy nok, og havne lengst mulig opp til høyre:

Konverteringsrateoptimalisering er i så måte en prosess for å øke prosentandelen av besøkende som foretar en ønsket handling, samt ofte også å øke verdien av denne handlingen.

Prosessen vi bruker adresserer samtlige 3 faktorer: Motivasjon, Brukervennlighet og Oppfordring, og vi arbeider kortfattet på følgende områder:

  • Visuelt – Interaksjonsdesign og GUI
  • Tekstuelt – Rett innhold til rett tid: bygge tillit, overbevise.
  • Prosess – Strømlinjeforme viktige prosesser: skjema, handlekurv etc.

Sosialpsykologi møter teknologi

Vi har utviklet et effektivt og robust rammeverk som drar på både sosialpsykologi og teknologi – kvalitative og kvantitative data og hvordan denne kunnskapen utnyttes er kjernen i vår modell.

Kunder bruker både rasjonelle og emosjonelle elementer i sin beslutningsprosess. De rasjonelle elementer er ting som pris, produktkvalitet og egenskaper. Men pris og kvalitet, selv innovative produkter, kan kopieres av dine konkurrenter. Og bare tenk på hvor utmattende en priskrig kan være…

En bærekraftig rasjonell differensiering er derfor nærmest umulig å oppnå.

Vi mennesker liker å se oss selv som rasjonelle vesener, og at vi tar våre beslutninger basert på fakta og logikk. Men det som skjer i virkeligheten, selv for de mest rasjonelle av oss, er at vi bruker våre følelser til å ta avgjørelser, for deretter å rettferdiggjøre dem med logikk – dette kalles rasjonalisering.

Hjertet må berøres først, før fakta blir presentert.

Med «hjertet først» mener vi vitenskapelig beviste prinsipper for emosjonell overbevisning, og viktigheten av dette kan virkelig ikke underestimeres; Klarer du å overbevise kunden til å ta en emosjonell beslutning, vil han eller hun automatisk rasjonalisere, og dermed sementere sin beslutning. Salget er ditt.

Men man skal selvfølgelig aldri anta at endringer man gjør på et nettsted en reell forbedring – trafikken inn til ditt nettsted er i konstant endring, og om du allerede nå måler konverteringsrater, vil du se dette veldig tydelig i forbindelse med for eksempel:

  • Om du kjører spesialtilbud
  • Om du får medieomtale
  • Om du lanserer kampanjer
  • Generelle sesongsvingninger
  • etc

Men som oftest er disse svingningene langt mindre tydelige, og dette er årsaken til at «Før-og-etter-tester» er notorisk upålitelige. Det er her teknologien kommer inn i bildet.
Ved å bruke webanalyse og spesialprogrammer som splitter trafikken mellom ny og gammel versjon vil man få eksakte målinger på akkurat hvilken versjon som faktisk yter best basert på statistisk signifikans.

Ved å utnytte teknologien vil man kvantitativt identifisere hva som virker, og med sosialpsykologien og kvalitative data identifisere hvorfor det virker. Dette lar oss dra lærdom av tidligere tester, og dermed kontinuerlig øke verdien inn til din bedrift.

Vi begeistrer:

Siddhart Deswald, Marketing Associate, Visual Website Optimizer
“…one of the best optimization processes I’ve come across.”

Geir Johannessen, Markedssjef, Noroff Instituttet
“Jeg har arbeidet med flere spesialister opp igjennom årene, men det som er med Sverre er at han ikke bare genererer besøk til sidene våre. Hans arbeid genererer salg. Mye salg.

… ALDRI før har vi opplevd lignende.”

Kåre Garnes, Senior Rådgiver, IProspect
“Sverre gjør ting som er så smarte at jeg ikke helt vet om jeg skal fike til han eller gi han en klem.”

Cato Salter, CEO, ClipCanvas.com
“Jeg har hatt gleden av å jobbe med Sverre i et godt stykke tid. Han har gitt oss uvurderlig innsikt og detaljerte råd. Han er 100% profesjonell, men tilfører samtidig både et kreativt og humoristisk syn på jobben. Hvis du får jobbe med Sverre skal du forvente kun det beste.”

Vil du også bli begeistret?

Våre spesialister er sertifisert i Google Analytics, og har vunnet Gulltaggen flere ganger, blant annet for Beste Netthandel samt Beste Internettstrategi.

Vi ønsker å la deg nyte godt av våre prisvinnende strategier, og gi deg tilgang til en vitenskapelig basert, målbar metode svært få bedrifter i Norge har tilgang til, og dermed gi deg et betydelig konkurransefortrinn.

Ta kontakt med Senior Rådgiver Sverre Bech-Sjøthun for en prat omkring hvordan du kan øke ditt overskudd.

Pssst!

Sverre Bech-Sjøthun

Nå tar vi endelig oppdrag igjen, så ta kontakt med:

Senior Strategiker Sverre Bech-Sjøthun for en hyggelig og uforpliktende prat på:

mobil: (+47) 90 19 29 82
sverre (a) blackhatseo.no

Eller les mer om våre prisvinnende strategier:




Øk Dine Kunnskaper