Hvordan Unngå Straff for Duplikatinnhold

Av: Sverre Bech-Sjøthun, February 12, 2007

Som sikkert mange kjenner til har Google nylig strammet til sine algoritmer når det gjelder duplikatinnhold. Dette har gjort seg gjeldende på svært mange nettsted, men det er flere grep du kan gjøre for å unngå å få store deler av nettstedet ditt i Tilleggsresultatet til Google.

Typiske sider som vil kunne bli straffet for duplikatinnhold er nettbutikker som har mange svært like sider på sitt nettsted. Mer konkret kan du se på søkeresultatet for Deal.no, Microplex.no og mastodonten Kelkoo.no.

Det ironiske er jo at Kelkoo har så lenge jeg kan huske hatt topp rangeringer på svært mange søkeord og fraser – nærmest samme hva du søker på så dukker de opp.

Men på grunn av at alle sidene er nesten identiske – og spesielt på grunn av at de “lagrer” søk som ikke returnerer noe fornuftig resultat i det hele tatt kan jeg se for meg at søketrafikken deres har blitt kraftig redusert i det siste.

Aaron Wall har en glimrende arikkel om akkurat det å komme ut av Tilleggsresultat. Selv om artikkelen er hovedsaklig rettet mot blogger kan det meste som nevnes direkte overføres til vanlige nettsted også.

Det kan også svare seg og rett og slett blokkere deler av ditt nettsted fra å bli indeksert, slik at din interne lenkepopularitet ikke blir spredd til uviktige sider og dermed sterkt utvannet.

Typisk for blogger kan dette dreie seg om akrivsider – se på min Robots.txt for eksempel, hvor jeg blokkerer /page/ fra å bli indeksert. I stedenfor satser jeg på solid intern linking i tillegg til at kategorisidene mine vil linke til de siste artiklene slik at disse fort blir indeksert.

På høyresiden ser du “Siste Saker”. Ettersom hovedsiden for denne bloggen allerede lister opp de ti siste postene mine har jeg valgt å liste de ti påfølgende postene, men om du går inn på en underside vil du se at dette endrer seg til å bli de ti siste sakene – de som er på forsiden.

Dermed vil jeg, i hvertfall til en viss grad, unngå at Google identifiserer denne blokken som en felles navigasjonsblokk, samtidig som de besøkende får presentert de ferskeste linkene pu undersider og eldre saker på forsiden.

Google’s siste innstramming i algoritmene bare ytterligere  bekrefter det jeg alltid har sagt – smart intern linking er antageligvis noe av det viktigste du kan gjøre internt på ditt nettsted.


Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)