Google Lanserer Sosialt Søk

Av: Sverre Bech-Sjøthun, October 22, 2009

Marissa Mayer, Google’s visepresident for søkeprodukter og brukeropplevelse, kom med en overraskende kungjøring på Web 2.0-konferansen i San Francisco få timer siden. Google sa de ville innlede det nye initiativet som et eksperiment i Google Labs i “de neste ukene. ”

Fra Web 2.0-konferansen forteller Marissa videre: For å bruke sosiale søk, brukere må være logget på en Google-profil. Google vil deretter foreslå forbindelser til de som er nevnt som venner på brukernes offentlig tilgjengelig sosiale nettverkprofil og ved å gjennomgå Gmail-kontaktene dine, hvis du har en Gmail-konto.

Når disse detaljene er sporet for første gang, vil søkeresultatene fra sosiale nettverk alltid vises nederst på siden med et notat av hvilket nettverk informasjonen er trukket fra.

Ms Mayer brukte eksempel søker etter New Zealand på Google. Dersom brukere har nylig besøkt New Zealand og skrevet noe om det på et sosialt nettverk eller en blogg, vil sosiale søke trekke i disse resultatene nederst på siden.

Google har også innebygd sosiale søk i sitt bildesøk. Når du søker etter en kjendis, for eksempel George Clooney, vil den nye opt-in funksjonen også få opp bilder av virkelige venner også kalt George, nederst i bildet resultatsiden.

Imidlertid er dette verktøyet bare sannsynlig å jobbe med sosiale nettverk og nettsteder, hvor dataene er åpent – så det er lite sannsynlig å kunne gjennomgå Facebook, som de fleste av informasjon er lukket bak personvern-innstillinger.

“Dette er flott fra en presisjon og relevans-standpunkt”, sier Mayer. “Sosialt søk har et grunnleggende behov for informasjon i sanntid og viser Googles satsing på innovasjon i søket”.

Google har også annonsert at de også har inngått et søk avtale med Twitter på samme dag Microsofts Bing erklærte sitt partnerskap med mikrobloggetjenesten.

Bare noen timer tidligere annonserte Microsoft at de hadde signert en avtale med Twitter og Facebook for å inkludere brukerne ’status oppdateringer i Bing søkeresultater.

“Vi tror at våre søkeresultater og brukeropplevelse får stor nytte av inkluderingen av denne up-to-the-minute data, og vi ser frem til å få et produkt som viser hvordan tweets kan gjøre søk bedre i de kommende månedene. På den måten neste gang du søker etter noe som kan bli hjulpet av et sanntids observasjon, sier snøforhold på ditt skisted, finner du tweets fra andre brukere som er der og dele de nyeste og beste informasjonen. ”

Mer om Google Social Search, Bing & Twitter:


Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Din email adresse vil aldri bli publisert eller misbrukt - Bortsett fra om du legger igjen kommentarspam.
Da blir vi sinte

Ndvendige felt er merket med *

*

*





Du burde følge oss på

RSS Feed Twitter

Mailoppdatering

(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)