369 Linker i Google til Bloggen på Nøyaktig En Måned
Av: Sverre Bech-Sjøthun, March 9, 2007
Dette med lenkebygging er noe svært mange sliter fælt med, og gjerne heller ikke helt forstÃ¥r – hvordan i all verden skal jeg fÃ¥ dette til og sÃ¥ videre. Siden starten av denne bloggen har jeg oppnÃ¥dd 369 linker inn. Her er hemmeligheten.
Jeg ser nesten over alt pÃ¥ norske diskusjonsforum poster hvor folk vil bytte linker – “Noen som vil bytte linker – har en PR5 side”. Eller enda bedre, denne trÃ¥den fra Norsk Webforum (Takker Gaute Nordvik for tipset):
Vel, jeg har ikke skrytt av at sidene har et fenomenalt innhold. Eller at sidene har noe som helst innhold av interesse i det hele tatt.
Men sidene har PageRank.
Og hvis du er interessert, kan vi som sagt bytte linker.
Vær dønn ærlig nÃ¥ – er det noen som helst grunn til at folk skal gidde Ã¥ linke til bloggen din eller websiden din? Har du noen gang mailet andre webmastere og spurt om Ã¥ de vil linke til deg?
I stedet for Ã¥ bruke tid pÃ¥ dette, i stedet for Ã¥ tenke hvordan kan jeg fÃ¥ flere linker inn til mitt nettsted – hva med Ã¥ faktisk sette seg ned og tenke pÃ¥ “hva kan jeg tilby mine besøkende“? Dine besøkende gir egentlig blanke i deg – de vil bare fÃ¥ tilfredsstilt sine behov.
Men – ved Ã¥ tilfredsstille dine besøkendes behov fÃ¥r du tilfredsstilt dine egne.
Jeg har hele tiden vært hundre prosent fokusert på å gi mest mulig og verdifull informasjon til deg. Jeg har selvsagt hatt litt drahjelp fra dekningen av BedriftsGuiden-saken, og min dekning av denne var helt klart et strategisk trekk.
Men at det skulle bli sÃ¥ vellykket visste jeg ikke – at Dagbladet skulle plukke opp saken var fullstendig utenfor min kontroll rimeligvis.
Ved Ã¥ følge mine egne anbefalinger i “Hvordan lansere en blogg med et smell” fikk jeg Jarles oppmerksomhet og til og med en egen bloggpost hos ham – og hans venner igjen plukket opp saken og slengte linker vegg-i-mellom.
Blogging – og nettet generelt er en konversasjon. Det gjelder bare Ã¥ prøve Ã¥ følge med pÃ¥ denne konversasjonen, sÃ¥ kommer linkene helt av seg selv – Trackbacking er en av de aller mest effektive mÃ¥tene Ã¥ bygge linker pÃ¥ for en blogg. Ved Ã¥ gjøre dette fikk jeg til og med en link fra en av verdens mest renomerte blogger om markedsføring pÃ¥ internett.
Og ikke nok med det – i motsetning til lenkebytting vil disse naturlige linkene ogsÃ¥ gi deg haugevis av relevant trafikk slik at du fÃ¥r flere kunder (I mitt tilfelle er du en av mine kunder, for du leser bloggen min).
Selv om enkelte bransjer har spesielt entusiastisk og lidenskapelig publikum, for eksempel data og IT, design, biler og så videre finnes det nesten alltid nettsted som omhandler det du prøver å selge. Om du skriver innhold spesielt rettet mot disse er det stor sansynlighet for at de vil kunne linke til deg og sende deg trafikk.
Selv om det er snakk om en svært liten nisje er dette en smart måte å gjøre det på, for det vil være desto mindre konkurranse og det skal mindre til for å utkonkurrere dine konkurrenter.
Men du trenger ikke å være blogger for å få linker. Ser du omtale i en avis om en av dine konkurrenter for eksempel kan det kanskje lønne seg å ta en telefon til journalisten av artikkelen? Skriver han eller hun om en konkurrent og du har noe interessant å tilby er sansynligheten stor for at de kan tenke seg å skrive om deg også.
Men – her er det særdeles viktig Ã¥ ha innhold klart som faktisk gÃ¥r an Ã¥ linke til. Feiler du pÃ¥ dette punktet kan du bare glemme den feite linken som vil gi deg hundrevis eller kanskje til og med tusenvis av besøkende.
Det er sÃ¥ utrolig mye som kan gjøres for Ã¥ bygge naturlige, innbringende linker – dette var bare ment som en kjapp post med et par tips.
Forhåpentligvis kommer det i løpet av relativt kort tid en guide til lenkebygging på Norsk her på Black Hat SEO.
Har du noen gode triks eller metoder som du vil dele med oss andre?
PS: Ellers har Rand på SEOmoz lagt ut denne presentasjonen nå nettopp.
9 kommentarer
Av DreyerMedia , March 9, 2007
Av Admin , March 9, 2007
Av KP , March 12, 2007
Av Websiden , May 26, 2007
Av Webkommunikasjon.no , August 12, 2007
Av Ole Martin , September 11, 2007
Av Serch In Pink , April 10, 2009
Av Aktuelt , January 8, 2010
Av Sverre Bech-Sjøthun , January 8, 2010
Legg inn en kommentar
(dette med spam gidder vi virkelig ikke, så du kan ta det helt med ro)