De fleste er kjent med at webanalyse gir et innblikk i hva folk gjør på nettstedet, og at det kan hjelpe deg med å identifisere muligheter for forbedringer og måle effekten av endringer du foretar – om de endringene du gjør faktisk har en positiv, eller i verste fall, negativ effekt.
Med brukerprofilering menes en kvalitativ kartlegging av nettstedets brukere, hvor brukene samtidig inndeles i grupperinger (personas) og den gir deg den dypere forståelsen hvorfor folk gjør hva når dine besøkende navigerer seg gjennom nettstedet.
Denne analysen gÃ¥r langt forbi det Ã¥ definere kjønn, alder, bosted, utdannelse eller jobb og sÃ¥ videre – FormÃ¥let med selve analysen er Ã¥ oppnÃ¥ dyptgÃ¥ende innsikt i brukerne som individer samt gennomgÃ¥ende trekk i deres tankegang: avsløre deres tenkemÃ¥te, hvordan de oppfatter seg selv og andre, deres kulturelle bakgrunn og deres livsanskuelse. Og med dette fÃ¥r du nærmest et direkte innblikk i dine kunders hjerne, og du vil kunne kommunisere med dem pÃ¥ deres egne premisser.
Svært få selskap besitter denne luksus, og det vil gi deg en ekstremt kraftig konkurransefordel, siden det er ett område dine konkurrentene rett og slett ikke kan kopiere.
Den kvalitative brukerprofilering gir i seg selv en unik innsikt i nettstedets brukere, men kan samtidig brukes som et vidtspennende verktøy til videreutvikling og forbedring av hele nettstedet via linkbaiting, brukervennlighet & konverteringsrateoptimalisering og den overordnede markedsstrategi i sin helhet, og er avgjørende i beslutningsprosessen for å forstå hele brukeropplevelsen.
Pssst!
Eller les mer om våre prisvinnende strategier: